|
2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 A C T U E E L N I E U W S 2013Dinsdag 1 oktober 2013 Op Prinsjesdag is het Fiscaal pakket 2014 bij de Tweede Kamer ingediend. Het Fiscaal pakket bestaat uit vier wetsvoorstellen: het Belastingplan 2014, de Overige fiscale maatregelen 2014, het wetsvoorstel aanpak fraude toeslagen en fiscaliteit en het wetsvoorstel wijziging percentage belasting- en invorderingsrente. Het wetsvoorstel maatregelen woningmarkt 2014 moet nog worden ingediend. Hieronder behandelen wij in hoofdlijnen het wetsvoorstel wijziging percentage belasting- en invorderingsrente. Tenzij anders aangegeven is de inwerkingtredingsdatum 1 januari 2014. Abonnees van Vakstudie Nieuws ontvangen eind volgende week een Bijzonder nummer van het tijdschrift waarin de wetsvoorstellen van aantekeningen zijn voorzien. 1. Versterking toezichtinstrumentarium toeslagenVerlenging beslistermijn vanwege extra controle bij verhoogd frauderisico. Het kabinet stelt voor de beslistermijn te verlengen tot 13 weken na indiening van de aanvraag met de mogelijkheid tot verlenging van de termijn met maximaal nog eens 13 weken. Voor het overgrote deel van de aanvragen waarbij geen sprake is van een verhoogd frauderisico zal in de praktijk de nu gebruikelijke beslistermijn gehanteerd blijven worden.
Geen voorschot bij onvoldoende gegevens over de aanvrager. Een aanvraag die wordt ingediend door een persoon over wie onvoldoende informatie beschikbaar is, leidt in beginsel niet langer tot de verlening van een voorschot op de toeslag. Pas na validatie van de aanvraag aan de hand van naderhand bekend geworden informatie kan na afloop van het toeslagjaar, bij de definitieve toekenning, uitbetaling van de toeslag volgen, mits uiteraard vastgesteld wordt dat een recht op de toeslag bestaat. De aanvrager heeft wel de mogelijkheid om op het belastingkantoor met bewijsstukken te komen, om zo alsnog voor een voorschot in aanmerking te komen.
Opschorting van uitbetaling bij twijfel over adres. De Belastingdienst krijgt bij twijfel over iemands adres de bevoegdheid aanvragen niet in behandeling te nemen, lopende betalingen te stoppen, voorlopige teruggaven en voorschotten op toeslagen te verminderen en definitieve aanslagen die een teruggaaf inhouden en definitieve toekenningen niet uit te betalen. Als de twijfel na verloop van vijf jaren nog altijd niet is weggenomen, vervalt het recht op uitbetaling geheel. 2. Versterking boete- en strafrechtinstrumentariumUitbreiden reikwijdte bestuurlijke boete (toeslagen). Het kabinet stelt voor om ook plegers, uitlokkers en medeplichtigen onder het overtredersbegrip te begrijpen. Invoering van een vergrijpboete voor onjuiste aanvraag voorlopige teruggaaf of opzettelijk onjuist verzoek om herziening. Het gaat dan bijvoorbeeld om een belastingplichtige die hypotheekrente claimt terwijl hij geen eigen woning heeft. De voorgestelde boete kan alleen worden opgelegd als de belastingplichtige het initiatief neemt tot een voorlopige aanslag of tot een herziening. Strafbaar stellen opzettelijk niet betalen op aangifte, zodat daarvoor een gevangenisstraf geëist kan worden. Het kabinet wil de strafrechtelijke bepalingen in de AWR aanvullen. 3. Versterking invorderingsinstrumentariumUitbreiden aansprakelijkheidsbepaling
Verdere aanpassing maatregel verplicht gebruik één bankrekeningnummer. Het kabinet stelt een cessie- en verpandingsverbod voor. Het verbod is beperkt tot de inkomstenbelasting en financiële instellingen die cessie en verpanding gebruiken voor zekerheidsstelling zijn uitgezonderd van het verbod. Verder stelt het kabinet voor om met betrekking tot het ene bankrekeningnummer een uitzondering op te nemen voor de situatie dat sprake is van schuldhulpverlening.
Uitbreiden inzet automatische nummerplaatherkenning naar Toeslagen
Aanpak malafide uitzendondernemingen InkomstenbelastingHet partnerbegrip wordt verduidelijkt; uitsluitend meerderjarigen kunnen partner zijn, met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2012. Schulden die voortkomen uit de wettelijke vergoedingsplicht van art. 1:87 BW (huwelijkse voorwaarden) tussen partners worden uitgesloten als eigenwoningschuld. Het niet langer toerekenen van tot een APV (Afgezonderd Particulier Vermogen) behorende aandelen of winstbewijzen aan de belastingplichtige, leidt tot belaste fictieve vervreemding van deze in het APV aanwezige aandelen of winstbewijzen. Onder voorwaarden kan een vervreemdingsverlies in aanmerking worden genomen. Bij periodieke giften mag een onderhandse akte worden gebruikt, als alternatief voor de notariële akte; De horizonbepaling op de multiplier voor giften aan culturele instellingen wordt met een jaar verlengd. VennootschapsbelastingHet begrip vrijgestelde beleggingsinstelling van art. 6a Wet Vpb 1969 wordt aangepast in verband met de wijziging in de Wft van het begrip beleggingsinstelling. Dit om de mogelijkheden voor een dga de fiscale beleggingsinstelling (fbi) te gebruiken, te handhaven.
Bij een naar Nederlandse begrippen reële heffing naar de winst op het niveau van het APV is niet langer sprake van toerekening aan de inbrenger. In de praktijk is gebleken dat van deze toerekeningsstop gebruik wordt gemaakt om de verbondenheid bij winstdrainage te doorkruisen. Renteaftrekbeperking zal nu ook toepassing gaan vinden met betrekking tot structuren waarbij een APV op een dergelijke manier wordt betrokken. Deze wijziging werkt door naar de andere wetsartikelen in de Wet Vpb 1969 waarbij verbondenheid een rol speelt. SuccessiewetHet gebruik van de waarde in het economisch verkeer voor de waardering van serviceflats in de Successiewet 1956 (SW 1956) wordt toegestaan ingeval die waarde als gevolg van de persoonlijke verplichting tot betaling van servicekosten in belangrijke mate afwijkt van de WOZ-waarde. Belastingen van rechtsverkeerBelangen tot een derde gedeelte in beleggingsfondsen of fondsen voor collectieve belegging in effecten wordt buiten het bereik van de overdrachtsbelasting gebracht. Zonder onderscheid tussen open en besloten fondsen. Fiscaal bestuursrechtIn de AWR wordt geregeld dat vergoedingsvorderingen als bedoeld in art. 1:87 BW (huwelijksvermogensrecht) worden geacht geen fiscaal relevant belang te vormen. Er wordt geen belastingrente in rekening gebracht als de belastingplichtige de aangifte tijdig heeft ingediend en de inspecteur een aanslag oplegt conform die aangifte AccijnzenDe mogelijkheid tot teruggaaf van accijns voor minerale oliën die worden gebruikt voor opwekking van elektriciteit wordt verruimd. Er komt een nieuwe ondergrens van minimaal 60 kilowatt aan elektrisch vermogen van een installatie, in plaats van het nu geldende 1 megawattt. Wet verbruikersbelastingen alcoholvrije drankenEr gaat een vrijstelling in de frisdrankbelasting tot 12.000 liter vruchten- of groentesap gelden. MilieuheffingenEr wordt niet langer leidingwaterbelasting voor afzonderlijke watervoorzieningen geheven, tenzij de betrokken leverancier in totaal via ten minste 1000 aansluitingen leidingwater levert; InvorderingswetHet niet langer toerekenen van tot een APV behorende aandelen of winstbewijzen aan de belastingplichtige, wordt aangemerkt als (fictieve) vervreemding van het aanmerkelijk belang, waardoor het uitstel van betaling eindigt. Wet Internationale BijstandverleningHet versturen van een kennisgeving-vooraf naar degene die de inlichtingen heeft verstrekt bij de verstrekking van die inlichtingen op verzoek of spontaan aan een andere staat, wordt afgeschaft. Bij automatische inlichtingenuitwisseling wordt de verplichte publicatie in de Staatscourant van de aanwijzing van de gevallen waarin deze plaats zal vinden en van de voorwaarden daaronder, afgeschaft. ToeslagenAanspraak op kinderopvangtoeslag zal ook gelden voor partners met een uitgezonderde familierelatie. Tot uitgezonderde familierelaties worden bloed- en aanverwanten van ouders in de rechte lijn of tweede graad van de zijlijn gerekend. Aanpassing van de aanvraagtermijn voor toeslagen ingeval uitstel van indiening van de aangifte IB/PVV is verleend, zal uitsluitend zijn toegestaan wanneer de draagkracht van de medebewoner in aanmerking wordt genomen voor de hoogte van de tegemoetkoming van belanghebbende. Het partnerbegrip wordt verduidelijkt; uitsluitend meerderjarigen kunnen partner zijn, met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2012. Overige aanpassingenDe verplichte overgang van het regime van vrije vergoedingen en verstrekkingen naar de werkkostenregeling is met een jaar uitgesteld.
Er geldt overgangsrecht voor de regeling van de heffingsrente en voor het van toepassing worden van de regeling van de belastingrente voor aangiftebelastingen op de verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken. Inkomstenbelasting Tarief inkomstenbelasting 2014 box 1
HeffingskortingenDe algemene heffingskorting wordt € 2100 (2013: € 2001). Voor 65+: € 1086 (2013: € 1034). De algemene heffingskorting wordt vanaf 2014 in drie jaarlijkse stappen inkomensafhankelijk afgebouwd. Afbouw vindt plaats voor inkomens vanaf € 19.645 en loopt tot een inkomen van € 56.531. De algemene heffingskorting wordt vanaf 2015 tot nihil afgebouwd.
De arbeidskorting wordt maximaal € 2097 (2013: € 1723). Daarnaast wordt de arbeidskorting voor hogere inkomens in drie stappen afgebouwd, uiteindelijk tot nihil. LoonbelastingTarief/heffingskortingen: Voor het in 2014 geldende tarief en de in de loonbelasting geldende heffingskortingen, wordt verwezen naar het onderdeel inkomstenbelasting. De eis dat alle op 1 januari 2014 bestaande, onder de stamrechtvrijstelling vallende, stamrechten in periodieke termijnen moeten worden uitgekeerd, vervalt. Deze bestaande stamrechten kunnen dan zonder revisierente ineens worden uitgekeerd. De uitkering wordt in box 1 belast. Als de aanspraak in 2014 ineens wordt uitgekeerd wordt slechts 80% van de uitkering in de heffing betrokken. Per 1 januari 2014 wordt de stamrechtvrijstelling voor nieuwe stamrechten afgeschaft. De pseudo-eindheffing voor hoog loon boven € 150.000 (crisisheffing) wordt verlengd naar het jaar 2014. AfdrachtverminderingenDe afdrachtvermindering onderwijs wordt afgeschaft en vervangen door een subsidieregeling van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De eerste schijf van de S&O-afdrachtvermindering wordt verlengd van € 200.000 naar € 250.000. Het tarief in de eerste schijf wordt verlaagd van 38% naar 35%. Voor iedere S&O-inhoudingsplichtige wordt de mogelijkheid geboden een S&O-verklaring voor een periode langer dan 6 maanden, met een maximum van een kalenderjaar, aan te vragen. S&O-inhoudingsplichtigen wordt toegestaan de S&O-afdrachtvermindering die niet verzilverd kan worden in de periode van de S&O-verklaring, te verrekenen in andere aangiftetijdvakken die eindigen in het kalenderjaar waarop de S&O-verklaring ziet. OmzetbelastingDe integratieheffing wordt afgeschaft. De vrijstelling voor personenalarmeringsdiensten, die door de niet-winstbeogende bejaardenoorden en andere instellingen voor bejaardenzorg mede worden verricht aan anderen dan bewoners, wordt beperkt tot uitsluitend bewoners van de instelling. OverdrachtsbelastingEr wordt een overgangsregeling getroffen voor de heffing van overdrachtsbelasting bij de overdracht van grond bij koop-/aannemingsovereenkomsten voor lopende bouwprojecten. Dit naar aanleiding van HR 22 maart 2013, nr. 12/02180, BNB 2013/133. SchenkbelastingDe eenmalig verhoogde vrijstelling schenkbelasting voor schenkingen van ouders aan kinderen tussen de 18 en 40 jaar die verband houden met de eigen woning wordt verruimd. De hoogte van de vrijstelling wordt van 1 oktober 2013 tot 1 januari 2015 tijdelijk verruimd van € 51.407 tot € 100.000. Voor dezelfde periode vervalt de beperking dat de schenking moet zijn gedaan van een ouder aan een kind tussen 18 en 40 jaar. De reeds bestaande vrijstelling wordt met ingang van 1 oktober 2013 structureel uitgebreid met schenkingen die bestemd zijn voor de aflossing van een restschuld. MotorrijtuigenbelastingVoor oldtimers (alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder) gaat een vrijstelling gelden. Daarnaast komt er een overgangsregeling voor personen- en bestelauto's rijdend op benzine, motorrijwielen, bussen en vrachtwagens die op 1 januari 2014 26 jaar en ouder zijn maar nog geen 40 jaar. Deze voertuigen komen in aanmerking voor een kwarttarief in de MRB over het gehele kalenderjaar met een maximum van € 120 en onder de voorwaarde dat er in de maanden januari, februari en december geen gebruik van de openbare weg wordt gemaakt. Voor personen- en bestelauo's op diesel of LPG van 26 jaar en ouder maar die nog geen 40 jaar oud zijn geldt geen overgangsregeling. Het ontduiken van MRB door gebruik van een buitenlands kenteken door een ingezetene van Nederland, wordt bestreden. Er wordt een woonplaatsvermoeden in de MRB ingevoerd. Het enkele feit dat iemand ingeschreven is in de GBA leidt tot de veronderstelling dat die persoon Nederlands ingezetene is. Tegenbewijs is mogelijk. Daarnaast komt er een fictie ter zake van de verschuldigdheid van de belasting en de aanvang van de belastingplicht. Naheffing wordt mogelijk vanaf de datum van aanvang van de belastingplicht in plaats van de maximaal twaalf maanden. Ook kan een verzuimboete worden opgelegd. ToeslagenDe regels voor het herleiden van het toetsingsinkomen na het overlijden van een toeslaggerechtigde worden aangevuld. Op verzoek kan het inkomen van het berekeningsjaar vóór het overlijdensjaar als toetsingsinkomen worden gehanteerd. Accijnzen en verbruiksbelastingenDe accijns van diesel wordt – naast de jaarlijkse inflatiecorrectie – verhoogd met 3 cent per liter. De accijns van LPG wordt – naast de jaarlijkse inflatiecorrectie – verhoogd met 7 cent per liter. De eerder voorziene accijnsverhoging op tabaksproducten van 9 cent per pakje sigaretten van 19 stuks en pakje shag van 40 gram wordt uitgesteld tot 1 januari 2015. De eerder voorziene accijnsverhoging voor alchoholhoudende dranken wordt gehalveerd. De voorgestelde verhoging komt dan op 5,75% voor alchoholhoudende dranken. Het drempelbedrag in de Wet op de accijns wordt verhoogd van € 91 naar € 250. Er wordt voor de jaren 2014 tot en met 2018 een tijdelijke en gedeeltelijke teruggaaf van accijns voorgesteld voor vloeibaar gemaakt aardgas, vloeibaar gemaakt methaan en vloeibaar gemaakt biogas. Deze bedraagt € 125 per 1000 kg. De verbruiksbelasting op alchoholvrije dranken wordt verhoogd. De belasting op limonade wordt verhoogd van 5,5 cent per liter naar 7,59 cent per liter. De belasting op onder meer vruchtensap en mineraalwater wordt verhoogd van 4,13 cent per liter naar 5,7 cent per liter. MilieuheffingenVerlaging van het energiebelastingtarief voor duurzaam opgewekte energie: invoering verlaagd tarief in de eerste schijf in de energiebelasting op elektriciteit. De voorgestelde belastingkorting bedraagt 7,5 cent/kWh. Collectieve opwekking moet plaatsvinden via een rechtspersoon (waaronder coöperaties en verenigingen van eigenaars). De maatregel wordt gefinancierd door een generieke verhoging in de eerste schijf in de energiebelasting op elektriciteit. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
disclaimer |
Boitelle Belastingadviseurs BV • Deken van Oppensingel 13 • 5911 AA VENLO • Nederland • T +31 (0)77 3549565 • F +31 (0)77 3546183 • M +31 (0)6 28241697 • E info@boitelle-belastingadviseurs.nl • KvK Venlo 14101120 |